Algemene informatie over het patëntenportaal

Wat is het patientenportaal

Via het patiëntenportaal van jouw huisartsenpraktijk kun je snel én gemakkelijk contact zoeken met je huisarts en je medisch dossier inzien. Het patiëntenportaal is een beveiligde digitale omgeving. Je kunt via het patiëntenportaal bijvoorbeeld jouw geplande afspraken inzien, medische vragen stellen via een e-consult en herhaalrecepten aanvragen. Het patiëntenportaal is bereikbaar via een smartphone, computer of tablet met internet. Het is belangrijk om te weten dat de aanmelding persoonlijk is.

 

Wat kan ik doen met een patiëntenportaal?

Met het patiëntenportaal heb je direct inzage in je medisch dossier en kun je:

  • Geplande afspraken inzien.
  • Een medische vraag stellen via een e-consult.
  • Herhaalrecepten aanvragen.
  • Jouw medische gegevens inzien.

Wie kan het patiëntenportaal gebruiken?

Je kunt gebruik maken van het patiëntenportaal als je:

  • Als patiënt geregistreerd bent bij onze praktijk.
  • Beschikt over een computer of tablet én een smartphone met internetverbinding.
  • In het bezit bent van een DigiD met extra controle voor SMS of de DigiD app (www.digid.nl).

Kan ik inloggen op het portaal voor iemand anders (als gemachtigde)?

Het gebruik van het patiëntenportaal is in principe persoonlijk. Indien je als ‘wettelijke vertegenwoordiger’ van een patiënt gemachtigd bent, dan kan je namens de patiënt in het patiëntenportaal van de patiënt kijken. Zo kunnen ouders bijvoorbeeld gemachtigd worden om het dossier van hun kind in te zien.

Toestemming geven om jouw medische gegevens te delen met andere zorgaanbieders

Om het patiëntenportaal optimaal te kunnen gebruiken is het belangrijk dat jouw huisarts belangrijke informatie over jouw gezondheid kan delen met andere zorgaanbieders zoals de apotheek, de huisartsenpost en het ziekenhuis. Om jouw medische gegevens te kunnen delen hebben we toestemming van jou nodig. Je kunt dit gemakkelijk online regelen op Volgjezorg via deze link: https://persoonlijk.volgjezorg.nl/.